Vanliga typer av magbesvär

Stressmage

Förr blev vi stressade av faror som stora rovdjur. Idag blir vi stressade på jobbet, i trafiken eller av andra situationer där vi upplever att vi måste prestera eller skynda oss. All form av stress, inre och yttre, kan direkt störa vår mage och tarm och ge väldigt negativa konsekvenser. Hjärnan, tillsammans med det autonoma nervsystemet, styr funktioner i organ som inte är viljestyrda, till exempel hjärta, lever och magsäck. Den del av det autonoma nervsystemet som styr funktioner i mag-tarmkanalen kallas för det enteriska nervsystemet. Det enteriska nervsystemet kallas ibland för ”den andra hjärnan” eftersom matstrupen, magen och tarmarna täcks av ett hölje med vävnad som innehåller samma signalsubstans som i hjärnan. Det autonoma nervsystemet och det enteriska nervsystemet är nära sammankopplade. Därför kan de känslor vi upplever ge fysiska symtom, som vid stress. 

magbakterier
Problemmage

Gasig mage

De flesta av oss har någon gång upplevt obehag till följd av gaser i magen. Detta är dock naturligt eftersom det passerar en stor mängd gas genom tarmarna varje dag. Oftast skapas gasen från luft vi sväljer och matsmältning men den även bildas när du tuggar tuggummi, röker eller dricker kolsyrad dryck. En annan orsak till gas i magen kan vara obalans i magtarmkanalens bakterieflora. Gasig mage kan upplevas som obehagligt eller till och med smärtsamt, men beror sällan på någon allvarlig sjukdom. 

Förstoppning

Förstoppning är en vanlig magåkomma som innebär en svårighet att tömma tarmen. Hur ofta man går på toaletten är väldigt individuellt, men om du går på toaletten färre än tre gånger i veckan kan det vara en förstoppning. Tecken på förstoppning är att det kan göra ont vid toalettbesök eller att du inte känner dig tömd efter besöket. Förstoppning kan vara en mycket jobbig åkomma och avföringen som ligger kvar i tarmen kan dessutom bilda ämnen som kan irritera tarmen eller påverka tarmfloran negativt. Förstoppning har flera orsaker som exempelvis stress, obalans i tarmfloran, ändrade matvanor, stillasittande eller för lite fibrer eller vätska. För att motverka förstoppning kan du motionera mer, minska stressfaktorer, dricka mer vatten och äta mer fibrer. Tänk också på att inte skjuta upp några toalettbesök – gå direkt vid behov!

Förstoppning
Laktos

Laktosintolerans

Laktosintolerans innebär en minskad förmåga att bryta ned mjölksocker från maten. Tarmslemhinnan hos personer med laktosintolerans har för låg nivå av enzymet laktas som behövs för att mjölksockret ska kunna sönderdelas och tas upp i tunntarmen. Mjölksockret hamnar istället i tjocktarmen och bryts där ned av bakterier. Det kan ge smärtor, diarréer och gasbildning. Laktosintolerans är ofarligt men kan ha obehagliga symtom. Besvären går att minska genom att undvika mat med mycket laktos, exempelvis vanliga mjölkprodukter.

FÖLJ MAGKÄNSLAN

BioGaia Protectis marknadsförs av Medhouse AB. Tel 08-411 12 20 E-post info@biogaiaprotectis.se | om cookies